måndag 6 september 2010

Urmakarns Ford Eifel

Som liten skolpojke var jag ofta hos min farmor och farfar som bodde efter Gamla vägen, nuvarande Oxbrovägen, mitt emot Arnold Johnssons bostadshus. Där inredde urmakaren Lars Fredriksson, min fars kusin, ett urmakeri på övre våningen.

Det blev en populär hållplats för mig på väg hem från skolan. Rengöringsvätskorna gav verkstaden en karaktäristisk doft och det var alltid lugnt och fridfullt på verkstan.

På den tiden var "radioföljetongen" ett radioprogram som jag tror sändes varje vardag. Lasse hade för det mesta en radio på och radioföljetongen minns jag att vi lyssnade till många gånger. Bland annat hörde vi många uppläsningar ur Albert Engströms verk på roslagsdialekt. 

Lasse var en av min barndoms idoler och är det än. Han sysslade alltid med spännande saker och han hade tidigt bil, en Ford Eifel. Den tillverkades i många modeller 1935-1940 och var föregångare till Ford Taunus.

Ford Eifel Tudor Sedan av 1938 års modell

Med Lasses Eifel gjorde vi många spännande utflykter. Bilen fungerade både som personbil och lastbil. Vi hämtade bl.a. en stor svarv någonstans i finnmarken om jag minns rätt. Den var tung och så stor att en lång del hängde utanför bilens bakända. Bakluckan gick att öppna och troligen var baksätet uttaget. På samma sätt körde vi hem ett fullångt fodral till en moraklocka.

Tillsammans med min farfar åkte vi många gånger upp till bäckarna i finnmarken för att meta. Det var också spännande även om jag inte minns att jag fick någon fisk. Men utflykterna var äventyr för en skolpojke som jag.

Inga kommentarer: