fredag 8 mars 2013

Jag har bott vid en länsväg i hela mitt liv

Rubriken är en betydande överdrift. Jag har varit borta 45 år under mitt arbetsliv. Men jag föddes vid länsväg W 606 i dåvarande Kopparbergs län, bodde där till 20-årsåldern och återvände som nybliven pensionär. Men var i herrans namn går länsväg W 606 frågar sig säkert många Saxdalsbor och troligen också Rävvålabor som bodde här före byns namnbyte 1948. Jo, det är Malbacksvägen som är länsväg nummer W 606. W-et visar att vägen ligger i Dalarna men det finns många länsvägar med samma nummer i andra län.

Jag kunde inte undgå att tänka på den här melodin och på Edvard Persson när jag tänkte tanken som med en mindre modifiering blev den här artikelns rubrik. Och Malbacken är ju också en landsväg. Annars har jag minnen av den här melodin med en annan modifiering av namnet. Vi hade en orkester på institutionen jag arbetade på i Uppsala. Vi annonse- rade att vi skulle spela Visan om Botvid... Jag har botvid en landsväg...

Men låt oss hålla oss kvar på vägarna i Saxdalen. Hur många saxdalingar vet att vi har tre länsvägar här i byn? Det hade jag ingen aning om för en vecka sedan. Det var inte förrän för något år sedan som jag första gången förstod att vi i Saxdalen hade en väg med vägnummer, en länsväg. Efter en dödsolycka i Björn- hyttan läste jag i en av våra lokaltidningarna att olyckan inträffade längs länsväg 604 mellan Grängesberg och Sunnansjö.

Det stämmer, länsväg W 604 går mellan järnvägsvia- dukten i Grängesberg och korsningen där länsväg 245 från Finnsviken viker av mot Fredriksberg. Men vilken är den tredje länsvägen i Saxdalen? Jo det är Oxbrovägen som har nummer W 605.

Den här kartan är inte lätt att hitta på internet men adressen är:

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket#

Det går att zooma in och ut över hela Sverige för att se alla vägnummer.

Den som vill lyssna till Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv med den svenske jazzpianisten Mathias Algotsson kan kanske ta jernbanen över sundet från Malmö till Hovedbangården i Köpenhamn. Kanske Mathias Algotsson inte är där nu men 2007 spelade han in albumet In Copenhagen. Där ingår en annan version av Jag har bott vid en landsväg. Lyssna på den om du tycker om jazz!
 

Inga kommentarer: